Motivačné pokusy a problémové otázky a úlohy k téme "Kyseliny a zásady bežného života"
Pokus 1 Červená alebo modrá kapusta
Pomôcky a chemikálie: červená kapusta, kyselina citrónová, dve kadičky, skúmavka, kahan so stojanom, filtrovacie zariadenie, hnedé fľaše.
Postup práce: Zalej malé množstvo červenej kapusty horúcou vodou a nechaj krátko povariť! Prefiltruj roztok do hnedej fľaše!
 | |
 | |
Obr.13 Varenie červenej kapusty | |
Obr.14 Filtrácia červenej kapusty |
Úloha: Pridaj do skúmavky so šťavou z červenej kapusty niekoľko kvapiek kyseliny citrónovej! Zapíš svoje pozorovanie!
..................................................................................................................................................
Pokus 2 Farbivá na skúšobnom stojane
Pomôcky a chemikálie: skúmavky, šťava z červenej kapusty, slezový čaj, tekutý univerzálny indikátor, ocot, voda z vodovodu, prostriedok na umývanie riadu a roztoky každodenného života napr. ovocné šťavy, minerálna voda, mydlový roztok, pracie prostriedky.
Postup práce: Do každej z troch skúmaviek daj trochu octu. Do prvej skúmavky pridaj šťavu z červenej kapusty, do druhej slezový čaj, do tretej skúmavky univerzálny indikátor (obr.15).
Opakuj pokus s vodou z vodovodu, ku ktorej sme pridali šťavu z červenej kapusty, slezový čaj a univerzálny indikátor (obr.16).
Pokus zopakuj aj s prostriedkom na umývanie riadu! Opäť so šťavou z červenej kapusty, slezovým čajom a univerzálnym indikátorom (obr.17).
Úloha 1: Zapíš farby do tabuľky!
| červená kapusta | slezový čaj | univerzálny indikátor |
ocot (kyslý roztok) | | | |
voda z vodovodu (neutrálny roztok) | | | |
čistiaci prostriedok (zásaditý roztok) | | | |
Úloha 2: Vyskúšaj aj iné roztoky (napr. kyselina citrónová, minerálna voda, dažďová voda ...) so šťavou z červenej kapusty prípadne s univerzálnym indikátorom a podľa farieb rozdeľ roztoky na kyslé, neutrálne a zásadité roztoky!
Kyslé roztoky.............................................................................................................................
Neutrálne roztoky.....................................................................................................................
Zásadité roztoky.......................................................................................................................
Pokus 3 Hodnoty pH - kyslých, neutrálnych a zásaditých roztokov
Pomôcky a chemikálie: univerzálny indikátorový papierik, pH-meter, uvedené roztoky.
Úloha 1: Urč hodnotu pH roztokov s univerzálnym indikátorom alebo s pH-metrom! Na určené miesta doplň hodnoty pH.
ocot ........ | Cola-Cola ......... |
minerálna voda ...... | voda z vodovodu .......... |
čistiaci prostriedok ........ | jablčná šťava ........ |
mydlový roztok ........ | dažďová voda ......... |
Obr.18 Určenie pH roztokov pH-metrom
Úloha 2: Ktorý z uvedených roztokov je najkyslejší? ..........................
Ktorý z uvedených roztokov je najzásaditejší? .......................
Pokus 4 Vodivosť kyslých a zásaditých roztokov
Pomôcky a chemikálie: prístroj na meranie vodivosti, batéria z vreckovej baterky so žiarovkou, spojovací kábel, uhlíková elektróda, stojan, ocot, destilovaná voda, prací čistiaci prostriedok.
Úloha 1: Odmeraj elektrickú vodivosť octu, destilovanej vody a čistiaceho prostriedku.
Úloha 2: Podľa nameraných hodnôt elektrickej vodivosti kvapalín, zakrúžkuj správne tvrdenia!
| ocot | destilovaná voda | čistiaci prostriedok |
elektrický vodivý | | | |
obsahuje len molekuly | | | |
obsahuje molekuly a ióny | | | |
Pokus 5 Kyslý vzduch z fľaše
Pomôcky a chemikálie: skúmavka so zriedenou kyselinou chlorovodíkovou, indikátorový papierik.
Úloha: Drž nad skúmavkou so zriedenou kyselinou chlorovodíkovou kus navlhčeného indikátorového papierika!
Zapíš svoje pozorovanie!...............................................................................................
Vysvetli zmenu farby!.....................................................................................................
Pokus 6 Uhlie z cukru
Na obrázku je znázornená reakcia cukru s hygroskopickou kyselinou.
Úloha 1: Zakrúžkuj, ktorá kyselina reagovala s cukrom?
Úloha 2: Akým prvkom je vzniknutá čierna látka?
..............................................................................
Obr.20 Reakcia cukru s
hygroskopiclou kyselinou
Pokus 7 Kyseliny - životu nebezpečné jedy alebo príjemné občerstvenia
Úloha: Rozdeľ kyseliny podľa ich účinku - HCl, HNO3, H2SO4, H2CO3, CH3COOH, H3PO4, kyselina citrónová.
Leptavé a jedovaté | Leptavé ale silno zriedené | Pre ľudí neškodné |
| | |
| | |
| | |
Pokus 8 "Kyslý dážď" a jeho pôsobenie
Tabuľka 3 Vplyv kyslého dažďa na prostredie
Vplyv na prostredie | Hodnota pH |
neškodlivý | 4.5 - 6.0 |
škodlivý | 3.5 - 4.5 |
veľmi škodlivý | menej ako 3.5 |
Úloha: Zakrúžkuj, ktoré z týchto vlastností robia kyslý dážď mimoriadne škodlivým na životné prostredie!
má kyslú chuť | rozpúšťa neušľachtilé kovy | ničí baktérie | rozpúšťa vápno |
Pokus 9 Červená fontána
Pomôcky a chemikálie: sklená vanička, banka, zátky, sklená trubica, destilačná banka so zábrusom, stojan, svorky, lapáky, koncentrovaný vodný roztok amoniaku, fenolftaleín.
Postup práce: Banku naplníme amoniakom a uzatvoríme zátkou, do ktorej je zasunutá sklená trubica (slúži ako vzdušný chladič na zníženie obsahu vodných pár v amoniaku). Horný koniec trubice zasunieme do suchej otvorenej destilačnej banky obrátenej hore dnom tak, aby ústie bolo blízko dna. Počkáme, kým sa banka naplní amoniakom.
 | |
 | |
Obr.21 Amoniaková fontána | |
Obr.22 Zafarbenie vplyvom fenolftaleínu |
Pokus 10 Tajné písmo
Pomôcky a chemikálie: filtračný papier, štetec, fenolftaleín, koncentrovaný roztok amoniaku.
Postup práce: Na filtračný papier namaľuj fenolftaleínom pomocou štetca svoj monogram. Neviditeľné písmo sa stane viditeľným, ak filtračný papier podržíš nad koncentrovaným roztokom amoniaku.
 | |
 | |
Obr.23 Neviditeľné písmo | |
Neviditeľné písmo sa stáva viditeľným |
Úloha: Vysvetli podstatu tajného písma!
.......................................................................................................................................................
Pokus 11 Čo je kyselina a zásada ?
Pri reakcii kyseliny chlorovodíkovej s hydroxidom sodným univerzálny indikátor zozelenie.
Úloha 1: Aký roztok vznikne zliatím
kyseliny chlorovodíkovej s hydroxidom sodným?
........................................................................
Úloha 2: Zakrúžkuj, ktorá z týchto rovníc
nesprávne popisuje túto chemickú reakciu!
Obr.25 Reakcia kyseliny chloro-
vodíkovej s hydroxidom sodným

Pokus 12 Zápas iónov
Grafická kresba znázorňuje elektrolýzu roztoku
kuchynskej soli. Roztok kuchynskej soli
obsahuje
nasledujúce ióny: Na+, H+, Cl- a OH-.
Produktom elektrolýzy roztoku chloridu sodného
sú: NaOH, H2, Cl2.
Úloha: Priraď časticiam v tabuľke 3 ich názvy.
Obr.26 Elektrolýza roztoku
chloridu sodného
Tabuľka 3

Pokus 13 Určovanie názvoslovia
Úloha: Doplň chýbajúce názvy a vzorce.
Tabuľka 4
Názov | Katión | Anión | Vzorec | Použitie |
| K+ | Cl- | KCl | hnojivo |
| K+ | SO42- | | hnojivo |
Síran sodný | | | | |
| | | CaCl2 | |
| | | | potaš |
---|